(10/10) Att tävla

Jag har länge tyckt att det är lite konstigt hur man tävlar i olika sporter eller andra saker, som att sjunga eller liknande. Om vi tar friidrott som exempel, belönar vi de här människorna för vad, för att hoppa längst, högst eller att vara mest uthålliga? Jag vet inte om jag ser det nödvändiga i det.

Eller att tävla i sång, det har ju mest att göra med en medfödd talang att göra, inte nånting som vem som helst kan göra.


Vad är då det ultimata? Att få pris för nånting som man själv har jobbat sig fram till? Nåt som alla har möjlighet att bli bra på, men bara några få faktiskt blir? Nånting som verkligen gynnar andra? Ja, kanske. Det vore kanske mest beundransvärt att sträva efter att göra något som hjälper andra och behövs mycket förmåga och talang att göra? Så, Nobelpriset i inom fysik, kemi, medicin, litteratur och fredsarbete är sånt som andra borde se upp till. Sånt som förtjänar priser.

Men varför är det nödvändigt att ge folk priser i att kunna springa väldigt fort på 100 meter?

Upplys mig gärna!


Related Posts with Thumbnails

Kommentarer

♥ Du får gärna kommentera inlägget här:


Ditt namn, sötnos?
Kom ihåg mig?
E-postadress? (den ser bara jag)

Blogg- eller sajtadress?

Din kommentar:

Tack så mycket! ♥♥♥
Trackback

LucyMoran

LucyMorans
"unika besökare"
(sedan 10 nov 2009):
free counters







RSS 2.0