(5/10) Commander Keen 4



Är det någon som spelar Commander Keen 4? Jag älskar det och just nu är jag lite besatt. Jag spelade det när jag var liten och alltid på Easy. För nån vecka sedan klarade jag spelet på Medium och nu kör jag på Hard, men jag vet inte hur jag ska klara hela spelet! Det är hopplöst!

Eld-ön är hopplöst svår på hard-läget. Nån som har några tips? Hur dödar man de där jävla eldkastande filurerna???? De här:


På eld-ön är det fem såna här, tror jag, jättenära varann och man kan inte komma förbi dem! Jag tar gärna emot tips!

Jag känner mig ganska dum för det var först igår jag förstod att man kunde döda de här:


De är bara små prickar på marken som hoppar upp till storleken som den har här ovan när de kommer nära Keen. Man ska skjuta dem precis innan de attackerar en. Det är jätteläskigt!

De här äckliga blå eldsprutande sakerna är förmodligen de snabbaste fienderna och de är så dumma mot mig..... fy för dem!


De fulaste fienderna måste vara någon av de följande. Vem röstar du på? Pest eller kolera?


Den här tvåhuvudade fulingen eller...


...det här konstiga dumma hoppande huvudet?

 


Det finns också några karaktärer i spelet som inte gör någon skada mot Keen. I alla fall inte med flit.... Till exempel den här sötnosen...


...som stutsar omkring överallt, alltid med samma gulliga leende. Den hjälper en att nå högre upp ibland. Men den kan också putta Keen in i fiender eller annat farligt i banorna. Men aldrig med flit! Så jag gillar dem ändå!

Så här ser "världskartan" ut och här finns alla 17 banorna:



Pyramiden längst ner till höger går inte att gå till via världskartan så man får ta sig dig på ett annat sätt.... Här är en bild från inuti pyramiden:



Det här är början på den hemliga pyramiden, vilken förmodligen är den längsta banan av alla.

Ser du de där fula elaka blå filurerna som finns på varje trappsteg? Usch för dem! De hoppar mot mig jättefort och man måste spara spelet hela tiden. Men om man verkligen anstränger sig kan man ta alla dropparna och pistolerna och skjuta de gula fienderna och ändå komma förbi de blå utan att skjuta dem. De kan nämligen inte hoppa så högt så de kan inte hoppa uppåt i "trappstegen" - bara neråt. Och om man inte skjuter dem så sparar man ju ammo.

Längst ner är den svåraste delen. Man ska öppna den där turkosa falluckan i golvet och hoppa ner, och hela tiden undvika skott som kommer då och då från de gröna sakerna på väggen. Man ska döda den gula fienden, ta diamanten, använda diamanten i låset till vänster och hela tiden väja för skotten som kommer från vägen.

Jag spelade just det här ikväll men efter kanske 30 försök gav jag upp för idag - det känns hopplöst! Men jag har ju klarat det förut så jag borde klara det igen. Förr eller senare........

Nån dom har fått fusken att funka? Det där som kallas God Mode eller nåt hopp-fusk? Jag får igång fuskläget då man trycker A+2+enter, men inga av fusken. Fast jag fick igång ett fusk, det som man trycker B+A+T och får mer ammo och alla nycklarna och ett extra liv tror jag. 

Keen 4 är i alla fall ett jättebra spel som jag rekommenderar till alla! Spela också Keen 5 och 6, de är också väldigt bra. 4:an och 5:an, tror jag, är tillgängliga för gratis nerladdning. Jag älskar alla såna här gamla 90-tals-plattforms-spel! Hihi.... De är uråldriga.... men också urkul!

Här är en rolig del av Keen 4
, inuti en av de andra pyramiderna: (jag älskar att hoppa på de där flygande fienderna - man känner sig så stolt när man ÄNTLIGEN får tag i dem!)



Related Posts with Thumbnails

Kommentarer

♥ Du får gärna kommentera inlägget här:


Ditt namn, sötnos?
Kom ihåg mig?
E-postadress? (den ser bara jag)

Blogg- eller sajtadress?

Din kommentar:

Tack så mycket! ♥♥♥
Trackback

LucyMoran

LucyMorans
"unika besökare"
(sedan 10 nov 2009):
free counters







RSS 2.0