(4/10) Tankar om dofter


Jag älskar lukten av tunnelbana! Gör det mig konstig??? Det är ju en ganska ovanlig lukt. Jag älskar att gå in vid t-centralen vid plattan i Stockholm. Där under Åhlens City där man är en våning under vägen. Där kommer tunnelbanelukten mot en samma sekund som man går igenom dörrarna. Det är en jättemysig lukt tycker jag.

Eller hur det luktar när man går ut genom ytterdörren och känner luften ute. Det är ännu mer speciellt om det är tidigt på morgonen eller på kvällen efter det har blivit mörkt. Håller du med? Och förstås om det har regnat! Då är allting underbart. Färger och sånt också. Ibland när jag går ut och känner en annan luft än innan så måste jag bara blunda och ta ett djupt andetag och ta in den fantastiska luften så mycket jag bara kan.

Jag älskar också lukten av klor! Jag gillar att vara i simhallar bara för lukten. Och biltvättar eller bensin luktar också så gott. Gud vad sjuk jag låter! Vad som är lite konstigt är att det verkar lukta likadant i alla kyrkor. En väldigt mysig lukt. Det är väl en blandning av ljus och gammalt trä eller nånting.

Min mormor bor i Karlstad och när jag är och hälsar på henne går vi ibland ner till hamnen och där finns en Löfbergs Lila-skrapa som gör att det luktar gott kaffe överallt i närheten. Det är ganska konstigt faktiskt. Jag dricker inte kaffe - alla vill tvinga mig att lära mig men jag kommer aldrig gå över på er sida!!!!!! Men vissa gånger kan det lukta gott. Och vid kaffeskrapan i Karlstad blir jag inte sugen på kaffe - utan jag blir sugen på kokosbollar! Man har ju i lite kaffe i den smeten. Det är så mycket kaffe jag får i mig!

Har du märkt hur en familj får samma lukt? När man kommer hem till någon och känner en välbekant mysig doft som passar med den familjen. Man är nog van vid sin egen familjs lukt så man märker inte av den. Hemma hos min mormor och morfar fanns det alltid samma doft. Men jag blev faktiskt förvånad när jag en gång kom hem till mitt hus när jag bodde hos mina föräldrar. Mormor och morfar hade kommit dit och jag redan kände den mysiga doften av dem så fort jag kom in genom ytterdörren. Nån som har känt samma sak?

Related Posts with Thumbnails

Kommentarer

♥ Du får gärna kommentera inlägget här:


Ditt namn, sötnos?
Kom ihåg mig?
E-postadress? (den ser bara jag)

Blogg- eller sajtadress?

Din kommentar:

Tack så mycket! ♥♥♥
Trackback

LucyMoran

LucyMorans
"unika besökare"
(sedan 10 nov 2009):
free counters







RSS 2.0