(20/1) Katastrof eller KATASTROF?




När jag hör på nyheterna om jordbävningen i Haiti tänker jag hela tiden, "gud vilken tur att det i alla fall inte är en terrorattack, nu när det är nånting sånt här stort som har hänt". Vi har ju faktiskt växt upp med terrorattcker som något som faktiskt har inträffat, och inte bara i filmens värld och i skönlitteratur.

På nåt sätt känns det som att det vore mycket värre om så många människor hade dött och skadats om det hade gjorts med flit av andra människor. Hur illa förödelsen ändå är så har ingen i alla fall varit illvillig. Det känns logiskt i mina öron. 

Men sån tur är så har ju ingen terrorattack ens närmat sig dössiffrorna från Haitis jordbävning. Jag hoppas det skulle räknas som något mycket hemskare om 200 000 människor hade dött av ett terrordåd? MED FLIT? Vad tycker du? Men en förlust av oskyldiga liv är ju alltid hemsk, men kanske mer hemskt om det var PLANERAT.

Men sen började jag fundera. Jag tänker att - å andra sidan - människor kan vi ju förändra. Miljön kan vi ju också påverka men det är ju ändå inte VÅR jord. Människor tycker jag BORDE vara lättare att få att inte döda oskyldiga människor än att kontrollera jordbävningar.

Men tydligen inte.... Fortfarande finns det ju terrorister som jobbar dag och natt för utföra massmord på oskyldiga människor för deras egna agendas skull.

Men samtidigt kanske klimatförändringarna påverkar naturen och hela planeten, även jordbävningar. Kanske vi skulle kunna förhindra såna här naturkatastrofer? Vad tror du?

Känner du att det är tur att Haitis jorbävning är naturens "fel" istället för att vi människor skulle vara ansvariga för 200 000 dödsfall?

Skulle det kännas bättre för dig om naturen hade dödat 6 miljoner judar istället för att det var nazismen verk?

Snälla, skriv gärna vad du tycker! Jag vill gärna höra din åsikt!

Vad är värre än det andra? Naturkatastrofer eller terroristattacker?
Vad är lättast att förändra? Miljön eller människorna?

Några andra funderingar om ämnet?


Related Posts with Thumbnails

Kommentarer
Postat av: Mohammed

Terroristattacker är hemskt. Men väldigt överdrivet och inget man ska vara rädd för. 9/11 dödade max 3000 tror jag det var (?). Det kan ha dött över 200 000 i Haiti. Mycket hemskare!!! Det är klart att terrorattacker är hemskt, men är det inte värre att alla dessa människor som dör kan räddas om vi i västvärlden skiter i att köpa den där colan till Fredagsmyset och istället ger bort några ynka kronor?

Skrivet 2010-01-20 @ 00:52:31
Blogg- eller sajtadress: http://cherinomohammed.blogg.se/
Postat av: Vicki

ooh bra fråga... och svår fråga. hm jag vet inte vad jag tycker riktigt.. båda två är hemska så det äör svårt. jag önskar att vi kunde påverka både miljön och människor ännu mera än nu.

Skrivet 2010-01-20 @ 01:17:48
Postat av: Isabella

Intressant, jag tror faktiskt att jag skulle må bättre om naturen hade dödat 6 miljoner människor istället för om nazisterna hade gjort det. Jovisst! Det tycker jag nog.

Skrivet 2010-01-20 @ 03:29:02
Postat av: Anonym

terror attaker tycker jag är värst då människor gör det, en naturkatastof är något som jorden gör.

Skrivet 2010-01-20 @ 10:14:05
Postat av: Jasmine

Hej, trevlig blogg!

Jag har frågestund på min blogg just nu.

Det vore kul om du ville skriva en fråga? =)

Skrivet 2010-01-20 @ 12:38:53
Blogg- eller sajtadress: http://jasminestyle.blogg.se/
Postat av: Jacqueline /en av de från moiettu .

Hejhej! Hur har din dag varit hitils? :-)

Skrivet 2010-01-20 @ 16:25:07
Blogg- eller sajtadress: http://moiettu.webblogg.se/
Postat av: Jens

Minst lika många människor har dött i terrorattacker i Somalia de senaste åren...

Skrivet 2010-01-20 @ 16:49:49
Blogg- eller sajtadress: http://jhunt.blogg.se/

♥ Du får gärna kommentera inlägget här:


Ditt namn, sötnos?
Kom ihåg mig?
E-postadress? (den ser bara jag)

Blogg- eller sajtadress?

Din kommentar:

Tack så mycket! ♥♥♥
Trackback

LucyMoran

LucyMorans
"unika besökare"
(sedan 10 nov 2009):
free counters







RSS 2.0