(12/3) Tror du jag är dum, eller???

Jag läser ofta om religion och ateism på nätet och jag fascineras av att människor över huvud taget kan vara troende. I mina ögon är det väldigt bisarrt att kunna tro på en gud - men framför allt blir jag förbannad på hur många aspekter av det MODERNA samhället som påverkas av VISSA fanatiska människors personliga syn på troende.

Tänk bara på:
- hur sent kyrkan och staten separerades (skrämmande....),
- på att många gifter sig i kyrkan (ofta fast man inte själv är religös...),
- att man begravs på en kyrkogård,
- att vissa människor fortfarande ber bordsbön,
osv osv osv.

Den som tror på NÅGON RELIGION nedvärderar sig själv. Att vara troende innebär att man inte egentligen vet nånting och låter resten av alla frågor vara obesvarade. "En högre makt vet svaret - så jag behöver inte veta det. Jag litar på min gud." Naivt och dumdristigt anser jag.

I och med att vara troende låter personen i fråga bli att söka svar i alla universums frågor. Det är inte bara okunnigt - det visar upp en hel del lathet. "Jag har själv inga svar så jag låter gudar/krafter/energier (vad de nu kallar det) ha alla svar och jag nöjer mig med att inget veta och inget BEHÖVA veta". Otroligt lätt sätt att komma undan... 

Det är precis som alla republikanska fanatiker i USA. De som anser att amerikanska medborgare inte är patriotiska (fan vilket hemskt begrepp det är egentligen.....) ifall de IFRÅGASÄTTER sin egen regering, krigsföring och samhälle...... Hur ska man reagera när de hävdar det......? Ska man tappa hakan eller spy av avsmak?

Självklart måste man ifrågasätta sin regering, sitt samhälle, media - allting! Gör man det INTE är man en dålig medborgare. I Sverige känns det som en självklarhet, men knappast i USA.

Precis på samma sätt ser jag på att vara troende. IFRÅGASÄTT! LÅT INTE ANDRA KOMMA MED ALLA DINA SVAR! Du har all rätt att vara insatt och förstå alla saker som påverkar dig.

Och sen vilken gud just du faktiskt råkar tro på handlar ju i de flesta fall bara om geografiska faktorer. Är du buddist så beror det på att du härstammar från ett buddistiskt land, muslim - muslimskt land, kristen - kristet land, osv.

Så vilken religion du har hade lika gärna kunnat bestämmas av att kasta en tärning och låta slumpen bestämma vilken religion du skulle ha. Eller att spela dart med en karta som mål och kasta en pil mot olika länder och på så vis bestämma vilken religion du ska få.

Förstår du min poäng? Om man tillhör en religion bara för att man råkar födas in i just den - det säger väl allt om hur slumpaktigt ens val av religion är? Vad har du då själv bidragit till i beslutandet? Återigen.... lathet....

Och varför tror du det heter just TROENDE? Jo, för att det inte finns några bevis - det går inte att VETA.

Förstår du vad jag menar med att religion som en företeelse är helt absurt? Att låta biskopar och politiker bestämma hur du borde se på det oförklarliga (och styra samhället med det i åtanke) - är det inte att lägga makten i fel händer? Låt all din makt ligga i DINA egna händer!

Christopher Hitchens är en personlig hjälte för mig och här är en av mina favoritvideor med honom. Det är ett klipp när han intervjuas om den nyligen avlidne amerikanske predikanten Jerry Falwell. Hitchens hycklar som vanligt inte det minsta och berättar gärna vad han tycker om Falwell.

 

 

Jag har också tidigare bloggat om Christopher Hitchens och hur han gick med på att prova waterboarding.

 

 


 

 

Några intressanta artiklar om religion: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Related Posts with Thumbnails

Kommentarer
Postat av: stig strömbergsson

Jag ber bordsbön. Hur kan det störa dig?

Skrivet 2010-03-14 @ 12:47:01
Blogg- eller sajtadress: http://stigstrombergsson.blogg.se/
Postat av: Anders Branderud

Du skriver: "jag fascineras av att människor över huvud taget kan vara troende. I mina ögon är det väldigt bisarrt att kunna tro på en gud"



Det går att bevisa genom att använda formell logik baserat på vetenskapliga premisser att



1.Existensen av en Skapare



2.Torahn innehåller Skaparens instruktioner, och att Skaparen vill att hela mänskligheten ska följa

(Läs beviset på min blogg: bloganders.blogspot.com)

Skrivet 2010-03-14 @ 23:50:18
Blogg- eller sajtadress: http://www.netzarim.co.il
Postat av: LucyMoran

LucyMorans svar till stig strömbergsson:



Tack för din kommentar! Och förlåt att det tog ett tag att svara, jag har varit väldigt upptagen. Det stör mig inte att just du personligen ber bordsbön. Det får du göra som du vill med. Men jag stör mig på att svenska samhället i århundraden har sammanlänkat stat och kyrka – som att de automatiskt bör höra ihop, och att religionen fortfarande påverkar så många delar av samhället. Som med bordsbön tex – för dig måste det ju uppenbarligen vara en religiös handling, annars skulle du ju inte använda just ordet bordsbön. Och du gör det för att visa tacksamhet? Men jag anser att vara tacksam och moralisk i allmänhet inte har NÅNTING med att vara troende att göra. Jag är själv väldigt moralisk och tacksam och det har ingenting att göra med religion att göra. Det kan jag vara genom att bara se inåt i mig själv och avgöra att jag vill vara en god människa. Det är farligt att hävda att man ska vara på ett speciellt sätt – bara om en bok (bibeln) eller olika människor (religiösa människor) hävdar det. Tror man så blint på vad främlingar och främmande påståenden säger till folk att göra – ja då kan man ju bli hjärntvättad till att tycka vad som helst. Som med budordet ”du ska inte ha några andra gudar jämte mig”. Hahaha....... ja, vem som försöker hjärntvätta någon annan skulle INTE försöka få deras lojalitet på deras sida genom att inpränta deras storhet i den undergivnas huvud så ofta som möjligt. Att lita så blint på vad någon annan hävdar är väldigt farligt, tex med budorden. Visst borde ingen stjäla, mörda eller skada någon annan, vilket ju bevisligen sker. Så om någon borde ta till sig budordens värderingar så är det väl brottslingarna i samhället. Men vi normala, empatiska människor tycker jag själv kan bestämma sig för att vara goda människor, utan att behöva läsa innantill i en så kallad ”helig” ”bruksanvisning”. Tycker inte du?

Skrivet 2010-03-16 @ 06:15:38
Blogg- eller sajtadress: http://lucymoran.blogg.se/
Postat av: LucyMoran

LucyMorans svar till Anders Branderud:



Tack för din kommentar! Jag skulle ha svarat tidigare – men hade massor att göra. Jag är ledsen, men varken i din kommentar eller i din blogg (som jag läste rätt mycket av) hittar jag det minsta bevis för att någon gud existerar. Jag vet självklart att världen har skapats på något sätt, men jag ser ingen som helst anledning varför det skulle ha varit några ”andliga” faktorer i dess skapelse. Och det är absolut meningslöst att referera till mig från varken bibeln eller torahn och kalla det fakta, de betyder INGENTING för någon som är icke troende. Och kom igen – jag kan knappast vara den första som du hört säga att gud inte existerar? Alla vet att en potentiell guds existens inte kan bevisas. Kunde den det skulle beviset ha framställts för länge sen och vara ett faktum som alla vetenskapsmän även hävdade. Men nej, det finns inga bevis för det och det är så bisarrt att ens en enda människa på jorden skulle kunna hävda det. Så bisarrt att jag inte ens kan förstå att det ens pågår en debatt om ett så uppenbart felaktigt påstående. Jag hoppas du accepterar att jag inte håller med dig. Men ha det så bra och lycka till.

Skrivet 2010-03-16 @ 06:17:29
Blogg- eller sajtadress: http://lucymoran.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sa du menar att jag gjorde ett fel val när jag gifte mig religiöst med min kille? Jag är ju inte troende. Och vad menar du med att man tror pa GUD? Menar du da de religiösa religionerna eller menar du att man tror pa att det kan finnas en högre makt som vi aldrig kommer kunna första? Jag är tvärt imot dig, jag önskar att jag kunde tro pa att man inte bara kommer DÖ OCH RUTTNA när livet gar till sitt slut. Vİ kommer alltsa att dö, sedan är det sa. Det är slutet pa alla dina skratt och grat, det var slutet för allting som du nagonsin kännt i hela ditt liv. Allt detta är sa otroligt meningslöst efter du dött. Fast det är inte ens MENINGSLÖST, eftersom meningslöst är NAGONTING.



När du skriver om att man föds in i en religion, likasa har ju du da fötts in i ett land där de flesta tycker att alla som tror pa gud är dumma i huvudet. Sa da har ju alla valt vad du ska tycka ocksa?



kram

Skrivet 2010-03-17 @ 12:16:03
Blogg- eller sajtadress: http://angielovely.blogg.se/
Postat av: LucyMoran

LucyMorans svar till Angielovely:



Hej, gumman! Självklart tycker jag att du personligen är den som vet bäst om ditt eget liv. Det är ju klart. Jag tycker inte du har gjort något fel. Jag tycker du och Tefo verkar så söta och gulliga ihop så ni är ju perfekta för varann. Jag tycker ingen gör fel när man satsar på..... kärleken!



Du frågar vad jag menar med troende. Jag tycker varken om religionerna i stort eller att vara troende. Hade vi inte intalats att religion existerade de senaste 2000 åren (utan alla hade varit ateister under den tiden) så skulle ingen tänka tanken på att vi saknade någon övernaturlig makt som bestämde över oss och dömde oss.



Du skrev om att du inte vill att vi ska dö och ruttna och att allt är meningslöst. Så tror inte alls jag. Tvärtom! Jag tror att vi alla reinkarnerar, absolut. Jag tror alla återföds gång på gång och att det inte har något som helst med en "gud" eller religion att göra. Jag ser det som ett oändligt dataspel med nivå efter nivå. Hahahaha... den bästa liknelsen jag kan komma på.... Hihihi... Den riktiga existensen är i det långa loppet - inte i bara ett liv vi lever. Och då finns det inte heller någon anledning att vara rädd för döden. Jag vet att jag mår ännu bättre i långa loppet efter denna livstid. Fler erfarenheter - helt enkelt. Allt för att göra oss till bättre och bättre individer för varje gång. Absolut inte meningslöst. Reinkarnation känns som en självklarhet för mig och krockar inte med ateismen på något sätt.



Jag har också förstått att Sverige är ett väldigt ateistiskt land – men det beror på vad man menar med ateism. Jag personligen, är väldigt EMOT att vad religioner står för, medan jag tror att de flesta svenskar nog säger ”äsch, jag vet inte vad jag tror på”. De hamnar kanske i statistiken som ateister, men det är inte dem jag skulle kalla för ateister. Jag skiljer på de som är neutrala och såna som mig som är helt emot religion. Jag är inte uppvuxen till att vara ateist, eller troende. Jag är uppvuxen till att vara en av dem som inte är särskilt mycket varkendera. Så det har inte med att göra att jag bara formats av platsen jag föddes på. Det är först det senaste året jag verkligen har börjat ogillat religionen, i alla fall så mycket som jag gör nu, bl.a. för alla anledningarna i inlägget, plus en massa andra anledningar också.



Du vet hur det är, de som är religiösa känner sig som en minoritet mot ateisterna, och jag och andra ”riktiga” ateister känner sig som minoriteter mot de religiösa. Man känner sig alltid som en.... ”underdog”. Så känner nog alla vid olika tillfällen.



Stor kram till dig och tack för din kommentar!

Skrivet 2010-03-20 @ 22:26:16
Blogg- eller sajtadress: http://lucymoran.blogg.se/
Postat av: Eve

Tack, för din kommentar, hoppas du hinner med att läsa boken snart, den var verkligen läsvärd.



Dock undrar dock lite över din tro på reinkarnation? Borde man inte, som ateist, acceptera hela paketet, att en tro på ett liv efter detta är lika absurd som en tro på Gud? Själv önskar jag att jag kunde tro på det, men jag finner den tanken osannolik. Det bygger på att människan består av separata enheter, "body and soul", kropp och själ, vilket jag ser som en kristen tanke (även om det är möjligt att den tanken i sig är äldre än själva kristendomen) allt som hade med kroppen att göra var syndigt, medan själen var ren och oskyldig.



Dock går det inte separera kropp och själ, vi är beroende av våra kroppar för våra upplevelser. Våra erfarenheter och minnen lagras i vår hjärna, inte speciellt i en viss del, utan i olika delar av hjärnan, en komplicerad process som jag har förstått det inte helt klarlagd. När vi dör, ruttnar hjärnan liksom resten av våra kroppar, och våra erfarenheter och minnen, det som är våra "jag" upplöses i intet. Reinkarnation är således inte möjligt, eftersom det inte finns något jag som kan återfödas, då det gått förlorat. Det som är jag idag, kan aldrig vara jag i morgon eftersom jag gjort saker idag, som jag troligen inte gjorde exakt som igår etc.



Möjligen skulle man kunna tänka sig att man fryser ner hjärnan och sedan genom hjärntransplantation får en ny kropp, men det går såvitt jag vet inte i nuläget. Och frågan är om det ens är möjligt, då man ju är van vid sin egen kropp och de minnen som lagrats där har upplevts av mina sinnen, mina ögon är inte exakt lika dina och jag ser inte samma sak som du när jag tittar på saker utan upplever dem annorlunda.



Vore intressant att få din syn på det.

Skrivet 2010-03-27 @ 22:36:21
Blogg- eller sajtadress: http://resurrectionofyvanna.bloggagratis.se

♥ Du får gärna kommentera inlägget här:


Ditt namn, sötnos?
Kom ihåg mig?
E-postadress? (den ser bara jag)

Blogg- eller sajtadress?

Din kommentar:

Tack så mycket! ♥♥♥
Trackback

LucyMoran

LucyMorans
"unika besökare"
(sedan 10 nov 2009):
free counters







RSS 2.0