(13/11) Filmer och böcker om WWII

På tal om andra världskriget, här är en massa filmer och böcker om WWII. Jag har inte sett eller läst alla men du kanske ändå får nåt tips... Vem vet?




Schindler's List
Jag har bara sett den en gång, men den var väl inte SÅ HIMLA BRA? Eller? Vad tycker du?




Undergången / Der Untergang
Jättebra tysk film om Hitlers sista dagar i bunkern. Bruno Ganz är otrolig som Hitler! Gripande fantastisk film.




Uprising
Bra film om judarna som försökte ta sig ut ur Warszawas ghetto. Ganska spännade.




The Pianist
Den fantastiska filmen om Wladyslaw Szpilman. Börjar också i Warszawas ghetto. Adrien Brody är ju helt fantastisk i huvudrollen och förtjänade verkligen sin oscar för rollen. Jag ser ofta den här filmen för den är så väldigt gripande.




The English Patient
En av mina absoluta favoritfilmer. Finns det något med den som inte är perfekt? Handlar mest om Italien under WWII men den hamnar ändå här.




The Reader
Jättebra film från 2008 för dig som gillar kvalitétsdraman.




Sunshine
Väldigt gripande släktkrönika om tiderna omkring andra världskriget. Väldigt bra film.




The Rise of Evil
Robert Carlyle är ganska bra som Hitler under hans tidiga år innan han kom till makten. Peter Stormare är också med och många andra kända ansikten.




Good
Väldigt bra film om hur man kan förlora sina värderingar utan genom att inte tänka efter tillräckligt. Så klart med min älskade Viggo Mortensen i huvudrollen. Här är ett tidigare blogginlägg om filmen.




The Grey Zone
Jag hoppades att den här filmen skulle vara en höjdare. Den handlar om judarna i Auschwitz som fick hjälpa till att bränna liken från gaskamrarna. Men icke, den var inte så värst bra. Problemet var att ingen i filmen nästan alls verkade vara lidande. Konstigt, men så var det. Jag trodde väl att dessa karaktärers arbete vore otroligt hemskt men man upplevde inte.... tillräckligt smärta i filmen.




Shining Through / I örnens klor / Vår kvinna i Berlin
Väldigt spännande film med Michael Doglas och Melanie Griffith. Min mamma älskar den (alltså är den väldigt romantisk.... hihi...).




Conspiracy
Ganska intressant skildring av hur det gick till på nazistmöten. Massor av kända skådespelare.




Head in the Clouds
Ganska bra drama med Charlize Theron, Stuart Townsend och Penélope Cruz.




The Devil's Arithmetic
Ganska bra skildring, faktiskt. Kirsten Dunsts karaktär transporteras till andra världskriget och lär sig ett och annat.




Serien Holocaust.
Väldigt gripande serie med James Woods och Meryl Streep från 1978. Rekommenderas verkligen.




Här är några fler filmer jag inte har sett ännu men de verkar väldigt bra:

Sophie Scholl
Führens elit
The Boy in the Striped Pyjamas
Sophie's Choice
Pojkarna från Brasilien




Man borde väl också nämna några de här filmerna om nynazism:




Livets hårda skola / Higher Learning
Väldigt gripande film om nynazism i dagens USA.




American History X
Den otroligt gripande och väldigt välspelade filmen från 1998 som nu nästan har blivit kult.




Jag vill också gärna se:

The Believer
Apt Pupil



Jag rekommenderar också den fantastiska boken "Molnfri bombnatt" av Vibeke Olsson. (Se även ett av mina tidigare inlägg om den)

Jag vill också läsa de här böckerna:

"Pianisten" av Wladyslaw Szpilman
"Anne Franks dagbok" av Anne Frank (jag har inte läst den heller än men jag har varit i hennes hus)
"Ninas resa" av Nina Einhorn


Related Posts with Thumbnails

Kommentarer

♥ Du får gärna kommentera inlägget här:


Ditt namn, sötnos?
Kom ihåg mig?
E-postadress? (den ser bara jag)

Blogg- eller sajtadress?

Din kommentar:

Tack så mycket! ♥♥♥
Trackback

LucyMoran

LucyMorans
"unika besökare"
(sedan 10 nov 2009):
free counters







RSS 2.0